Retningslinjer - Regnskapsfører/Kasserer
Regnskapsfører/kasserer
Ansvar og målsettinger
Styret har det overordnede ansvaret for at økonomistyringen. Regnskapsfører/kasserer innehar arbeidsoppgaver som er vesentlige for økonomistyringen, fordi korrekt regnskapsinformasjon er en forutsetning for gode beslutninger i styret. Den som påtar seg oppgaven som regnskapsfører/kasserer i et idrettslag bør ikke sitte i styret i det samme idrettslaget.
Arbeidsoppgaver
Løpende bilagsføring og ajourført regnskap til avtalte tidspunkt er selve grunnlaget for god økonomistyring.
-
Løpende oppgaver:
-
Alle bilag (inngående og utgående) føres løpende uten ugrunnet opphold.
-
Sørge for at alle bilag er korrekt attestert og godkjent av to personer iht. idrettslagets fullmakter.
-
Alle krav om utbetalinger legges inn i nettbank så fort som praktisk mulig.
-
Lønnssystemet oppdateres for alle lønnsrelaterte utbetalinger.
-
Det utføres månedlige avstemminger mellom bankkontoer og regnskap.
-
-
Hver 2. måned bør i tillegg minimum:
-
Alle kjente inntekter og utgifter er regnskapsført, uavhengig om inngående faktura er mottatt, utgående faktura er sendt osv.
-
Utarbeides en oversikt som viser alle som skylder penger til idrettslaget og alle som idrettslaget skylder penger til.
-
Det føres en spesifisert oversikt over idrettslagets eiendeler med innkjøpsverdi over kr. 15 000 og som fremdeles antas å være i bruk.
-
-
Ved årets slutt bør:
-
Alle balansekontoer avstemmes og dokumenteres
-
Årsoppgjøret utarbeides iht. plan utarbeidet av økonomiansvarlig i styret
-
-
Spesielt for idrettslag som er arbeidsgiveravgiftspliktige og/eller er MVA-pliktige
-
Kode alle inn- og utbetalinger korrekt iht. alminnelige bokføringsregler og slik at avgiftsbehandlingen fremkommer enkelt og oversiktlig.
-
Besørge korrekt registrering i Brønnøysund.
-
Innsendelse og betaling av årlige eller terminvise mva-oppgaver og oppgaver for arbeidsgiveravgift.
-
Foreta forskuddstrekk og besørge korrekt plassering og innbetaling av dette.
-
Besørge korrekt trekk av andre lønnsrelaterte utgifter (pensjonsforsikring, påleggstrekk og lignende).
-
Dokumentere avstemming av innsendte data mot regnskapet for hver innsendte skatte- og avgiftsoppgave.
-
-
Annet (kan legges til etter hvert som man erfarer et behov)